Barnkläder och trender

Modevärldens trender genom historien syns även bland barnkläderna, men något mer vi kan se just där är faktiskt synen på barn, lek, kön med mera. Att studera barnkläder är intressant, eftersom det säger en hel del om vårt samhälle och vilka värderingar men också trender som råder just nu. Där får man gärna titta på tre olika kategorier:

  • De affärer där de flesta handlar, som H&M, Lindex och Kappahl.
  • De lite mer exklusiva märkena.
  • Alternativa klädmärken där parallella strömmingar och tankar tar sig uttryck.

I början av 1980-talet var barnplaggen ofta praktiska och gick i ganska könsneutrala färger, som brunt, gult, vitt, blått och rött. Sedan skedde en svängning och det blev återigen mer uppdelat i pojk- och flickkläder. Gulliga klänningar och kjolar med volanger och puffärmar blev flickornas kalaskläder och pojkarna hade stentvättade jeans och sweatshirt. Det sena 1980-talets och tidiga 1990-talets barnmode var hyfsat praktiskt, med vida plagg (ofta stora ärmhål, rejält tilltagna byxor runt höft, rumpa och lår) för de mindre barnen. Det var populärt med färger som mintgrönt, turkos och cerise och färgerna kombinerades gärna så att ett plagg kunde bestå av fält i flera olika färger. Barnens tröjor var av stretchiga och mjuka sweatshirttyg, kraftigare och hållbarare än dagens barntröjor ofta är, och med rejäla muddar.

Sedan kom en ny svängning och vi gick mot tajtare plagg än en gång. På så vis pendlar trenderna fram och tillbaka. För drygt tio år sedan fick 70-talisterna barn och då syntes en retrotrend med mycket 70-talsmönster och mer unisexa 70-talsfärger bland småbarnskläderna. I dag är det 80-talisterna som skaffar barn och butikerna fylls istället med tröjor med My little ponies first generation och annat som vi minns med nostalgi. Barnplaggen talar med andra ord främst med föräldrarna, för det är de som står där med plånboken. Först när barnen är lite äldre brukar de själva vilja välja kläder.

Uppdelningen mellan pojk- och flickkläder och det faktum att samma storlek kan vara olika stor på pojk- eller flickhyllorna är frågor som ständigt stöts och blöts. Butikerna har här valt lite olika vägar. Vissa vill tillmötesgå de som inte vill ha en strikt uppdelning, utan snarare en uppdelning utifrån storlek, medan andra ännu hårdare kör med olika typer av kläder och marknadsföring för flickor respektive pojkar. Det ska bli spännande att se vilken väg vi sedan kommer att gå.

Till de mindre barnen är många svenska föräldrar överens om att plaggen i första hand ska vara praktiska och sköna. Men utöver det finns alla möjligheter att följa eller inte följa rådande trender.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *